Sök:

Sökresultat:

21 Uppsatser om Samskapande av värde - Sida 1 av 2

Att samskapa vÀrde pÄ webben

Synen pÄ vÀrdeskapande har förÀndrats under de senaste decennierna. Tidigare ansÄgs enbart företag kunna skapa vÀrde men dagens teorier Àr av uppfattningen att konsumenten Àven bör involveras i vÀrdeskapandet. En plattform som har möjliggjort för företag att i större utstrÀckning involvera konsumenten i sjÀlva vÀrdeskapandet Àr webben. Denna uppsats syfte Àr att beskriva och analysera om ett företag aktivt pÄ webben faktiskt involverar konsumenten i vÀrdeskapandet samt beskriva och analysera konsumentens syn pÄ sin roll som vÀrdeskapare. Insamling av empirin sker genom en intervju med ett företag aktivt pÄ webben samt med tvÄ fokusgrupper bestÄende av konsumenter.

En kÀnsla av hemma : Processens betydelse för vÀrdeskapande vid bostadsköp

Denna studie undersöker en vÀrdeskapande process som förekommer inom byggbranschen. I denna nÄgot exceptionella kontext finns inte den fysiska kÀrnprodukten - bostaden - att tillgÄ förrÀn en avsevÀrd tid efter köp och det Àr sÄledes av betydelse för kunden att uppleva vÀrde Àven i processen. Syftet Àr att undersöka vilka faser samt element som skapar vÀrde för kunden i processen vid köp av en nyproducerad bostad, fram till tilltrÀdesdagen. FrÄn visningsdagen fram till inflyttning förekommer fem faser i processen som bestÄr av varsin cykel. Inom dessa Äterfinns ett eller flera av elementen interaktion, stödjande och samskapande.

?Vi mÄste ju samarbeta för att det ska bli bra? : - En fallstudie om arbetsprocessen bakom en marknadsföringskampanj som anpassats efter det förÀndrade medielandskapet

Ett förÀnderligt medielandskap fordrar en anpassning frÄn företagens sida och dÀrmed ett nyanserat sÀtt att skapa marknadsföring. I en vÀrld dÀr konsumenter tenderar att vara alltmer aktiva i köpprocessen uppkommer nya typer av marknadsaktörer. Studien undersöker hur detta nÀt av aktörer samarbetar för att skapa en marknadsföringskampanj anpassad efter det rÄdande medieklimatet. Centrala begrepp för undersökningen Àr nÀtverk, resurser och samskapande av vÀrde som tillsammans utgör utgÄngspunkten för studiens analysmodell. Med utgÄngspunkt frÄn Volvos framgÄngsrika marknadsföringskampanj Made by Sweden har fyra intervjuer med representanter frÄn aktörer som varit med i arbetet bakom genomförts.

Gemensamt vÀrdeskapande - En studie om gemensamt vÀrdeskapande i kongressindustrin.

Syfte: Syftet med studien Àr att undersöka företeelsen gemensamt vÀrdeskapande i relationen mellan kongressarrangörer och bestÀllarna. En trend Àr att företag i allt större utstrÀckning involverar kunden i vÀrdeskapandet. Vi vill undersöka i vilken utstrÀckning gemensamt vÀrdeskapande förekommer vid skapandet av en kongress och vidare hur det tar sig uttryck i sjÀlva skapandeprocessen. FrÄgestÀllning: Vilka faktorer pÄverkar och skapar förutsÀttningar för gemensamt vÀrdeskapande?Hur gestaltas gemensamt vÀrdeskapande mellan kongressbyrÄnoch bestÀllaren?Metod: Kvalitativa forskningsintervjuer med kongressarrangörer och bestÀllare av kongresser.

Socialsekreterarnas utsagor om sitt arbetssÀtt -baserad pÄ systemisk metod

Jag har undersökt en socialtjÀnst i VÀstra Götaland. PÄ den socialtjÀnsten har ledningen implementerat en utbildning i systemisk/narrativ metod. De började med denna utbildningsreform 2003. Utbildningen erbjuds socialsekreterare som Àr fast anstÀllda, utbildningen Àr pÄ tvÄ Är. Syftet med utbildningen Àr att socialsekreterarna skall gÄ frÄn ett problemfokuserat synsÀttet som Àr att begrÀnsa och fÄ negativa förestÀllningar om klienten till att utveckla ett systemiskt/narrativa synsÀttet som understryker öppna frÄgor, samskapande och sammanhang och dÀrigenom skall klientens vilja och röst förtydligas och en god relation till denne utvecklas.

Produktplacering: Kommersialitet kontra kreativitet? : En kvalitativ studie om hur den svenska produktplaceringsmarknaden fungerar och vad produktplacering egentligen tillför till en film- och/eller tv-produktion

Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att fÄ en djupare förstÄelse för produktplaceringsprocessen och dÀrmed se vad produktplacering som marknadsföringskanal genererar till en film- och/eller tv-produktion. UtgÄngspunkten för att besvara syftet Àr vÀrdeskapandeteorier tillsammans med en kvalitativ undersökning via intervjuer med sex personer inom produktplaceringsbranschen. Resultatet frÄn undersökningen visade pÄ att fördelarna med produktplacering Àr att den ger konsumenten en plattform att se en produkt eller ett varumÀrke i ett verklighetstroget sammanhang och dÀrmed görs produktionen mer trovÀrdig. I ett större perspektiv genererar produktplacering mer Àn bara trovÀrdighet, den erbjuder ett nÀtverk med samarbetspartners, liksom ett vÀrdeskapande genom kringliggande plattformar..

Oberoende skivbolag och deras erbjudanden : En studie om hur oberoende skivbolag erbjuder vÀrdeförslag för attattrahera nya samt behÄlla befintliga artister

Föreliggande uppsats behandlar oberoende skivbolags förÀndrade roll till följd avdigitaliseringen av musiken som bidragit till artisters möjlighet att sÀlja och distribuera musikutan skivbolag. Syftet med studien Àr att förklara hur oberoende skivbolag erbjudervÀrdeförslag och vad som inkluderas i dessa vÀrdeförslag nÀr det oberoende skivbolaget villattrahera nya samt behÄlla sina befintliga artister. För att besvara syftet har fyra oberoendeskivbolag intervjuats och intervjuerna har sammanstÀllts och analyserats utifrÄn Servicedominantlogic. Resultatet visar indikationer pÄ att oberoende skivbolag allt mer vÀljer attinkludera artister i den vÀrdeskapande processen nÀr vÀrdeförslag utformas. Oberoendeskivbolag vill arbeta nÀra sina artister och tillÄter artisterna att vÀlja vilka vÀrdeförslag de villta del av.

Ett Pussel av Individer : Hur skilda upplevelser av vÀrden pÄverkar realiserandet av ett filmprojekt

Att realisera en film a?r ett unikt och kreativt projekt da?r olika akto?rer med olika yrkesroller samarbetar. Syftet med denna studie a?r att beskriva hur en manusfo?rfattare anva?nder sitt kontaktna?tverk inom den svenska filmbranschen fo?r att realisera en film. Studien redogo?r fo?r vilka upplevda va?rden, i form av fo?rma?ner, som akto?rer samskapar med manusfo?rfattaren och hur det fo?ranleder andra akto?rer att vilja delta i filmprojektet.

NÀr konsumenter till följd av den digitala utvecklingen kommer nÀra musiken : En studie om samskapande av vÀrde mellan marknadsledande skivbolag i Sverige och konsumenter

Syftet med denna studie Àr att finna vilka motiv skivbolag i Sverige har för att lÄta konsumenter komma nÀra musiken. Mot bakgrund av att uttrycket ?att lÄta konsumenter komma nÀra musiken? genom vÄra antaganden syftar till att belysa hur skivbolag arbetar för att bemöta och anpassa sig till konsumenters ökade inflytande över musikkonsumtion, konkretiseras syftet med tre frÄgestÀllningar. Med vÄrt resultat till hjÀlp Àmnar vi att föra en diskussion dÀr vÄra utvalda teoretiska antaganden kan ge en förklaring till vilka motiv skivbolag har för att lÄta konsumenter komma nÀra musiken. För att besvara vÄrt syfte har vi intervjuat respondenter hos de fyra marknadsledande skivbolagen i Sverige: Universal Music, Sony Music, EMI samt Warner Music.I resultatet fann vi att skivbolag har en rad olika bakomliggande motiv till uttrycket.

Va?rdeskapande pa? varuma?rkescommunities : Fo?retagsna?rvarons pa?verkan pa? konsumenternas va?rdeskapande

Modern teori kring marknadsfo?ring har skiftat fokus fra?n en varudominerande logik gentemot en tja?nstedominerande da?r va?rdeskapande, och mer specifikt samskapandet av va?rde mellan producent och konsument a?r centrala byggstenar. Tidigare studier har presenterat praktiker som anva?ndare i varuma?rkescommunities anva?nder fo?r att skapa va?rde, ofta pa? fanbaserade communities da?r anva?ndarna a?r beundrare av ett specifikt varuma?rke. Denna uppsats syftar till att utro?na hur va?rdeskapandet fo?r konsumenten skapas pa? de internetbaserade communities da?r ba?de konsument och producent na?rvarar, och avviker da?rfo?r ifra?n rent fanbaserade och konsumentstyrda communities.

Vad Àr det vi gör, som gör att det vi gör blir bra? Fyra familjeterapeuter om sin expertis

Samskapande tillvÀgagÄngssÀtt i psykoterapi stÀller frÄgor om arten av psykotera--? peutisk kompetens. Enligt nyare forskning Àr den terapeutiska alliansen en av de allra viktigaste faktorerna för att förklara terapeutisk framgÄng. Den terapeutiska alliansen Àr en samskapad relation mellan terapeut och klient, dÀr bÀgge parter samverkar för ett gemensamt mÄl. SÄ vad Àr terapeutens bidrag i att skapa denna terapeutiska allians? Fyra halvstrukturerade intervjuer genomfördes med fyra erfarna familjeterapeuter, angÄende deras expertis.

Att Involvera Flera : En studie av konsumenters deltagande och va?rdeskapande i marknadskommunikation

Studien tog avstamp i det senaste decenniets utveckling inom marknadsteori med avseende pa? samva?rdeskapande, tja?nstelogik och konsumenters resursintegrering. Efter att ha la?st forskningsartiklar och inla?gg i media om ett skifte i synen pa? konsumenters allt viktigare roll ville vi na?rmare studera hur den tar sig uttryck inom marknadskommunikation. Studiens syfte blev att bidra till den relativt outvecklade forskningen pa? omra?det och studera hur en fo?ra?ndrad konsumentroll tar sig uttryck i praktiken.

Co-design i praktiken ? en utvÀrdering av e-Me projektet

e-Me projektet Àr ett innovativt forskningsprojekt dÀr tillvÀgagÄngssÀttet co-design anvÀnts för att framstÀlla en elektronisk assistent. e-Me realiserades i januari 2007 som ett pilotprojekt vid Högskolan i BorÄs. Den elektroniska assistenten Àr en artefakt som ska förenkla det administrativa och elektroniska livet för studenter. MÄlet med den hÀr uppsatsen var att öka förstÄelsen kring co-designs grundidé, praktiska moment samt de kritiska roller som kan urskiljas i co-designprojekt. Studien Àr av intresse för alla som vill utvidga sin kunskapsbas inom bÄde co-design samt e-Me.

Produktattribut pÄ efterköpsmarknaden

Bakgrund - Med internets framvÀxt har nya kommunikationsvÀgar öppnats och möjliggjort samskapande mellan anvÀndare utan koppling till tid eller rum. Wikipedia Àr ett community som har dragit nytta av den nya teknik, som internet har fört med sig, och sajten Àr idag den sjÀtte största pÄ internet. Som alla communities styrs Wikipedia av normer och vÀrderingar (Schouten & McAlexander 1995). Dessa vÀrderingar möjliggör att anvÀndarna kan skapa artiklar och dÀrigenom vÀrdet pÄ Wikipedia. Vargo och Lusch (2004) menar dock att organisationer endast kan ge tjÀnsteerbjudanden och att vÀrdet sedan skapas tillsammans med anvÀndaren.Studien kartlÀgger hur Wikipedias vÀrderingar styr anvÀndarna till att skapa artiklar pÄ sajten.

Revisionspliktens avskaffande : En studie om effekterna pÄ marknadsföring och bildandet av nya aktiebolag

Bakgrund - Med internets framvÀxt har nya kommunikationsvÀgar öppnats och möjliggjort samskapande mellan anvÀndare utan koppling till tid eller rum. Wikipedia Àr ett community som har dragit nytta av den nya teknik, som internet har fört med sig, och sajten Àr idag den sjÀtte största pÄ internet. Som alla communities styrs Wikipedia av normer och vÀrderingar (Schouten & McAlexander 1995). Dessa vÀrderingar möjliggör att anvÀndarna kan skapa artiklar och dÀrigenom vÀrdet pÄ Wikipedia. Vargo och Lusch (2004) menar dock att organisationer endast kan ge tjÀnsteerbjudanden och att vÀrdet sedan skapas tillsammans med anvÀndaren.Studien kartlÀgger hur Wikipedias vÀrderingar styr anvÀndarna till att skapa artiklar pÄ sajten.

1 NĂ€sta sida ->